Pauline Hogstrand (SE)
Pauline Hogstrand (Crush String Collective, Damkapellet), der oprindeligt stammer fra Piteå i det nordøstlige Sverige, er en frisindet bratschist og komponist med base i København, siden 2009. Hogstrand optræder som kunstner i forskellige konstellationer; fra barokensembler og moderne konstellationer, til fri improvisation og komponering af nye lydunivers. Hendes soloværker implementerer komponerede strukturer i cykliske og udvidede former til forskellige instrumenter lige fra strygere, blokfløjte, slagtøjsinstrumenter og syntese, i elektroakustiske og akustiske formater. Hogstrands musik er rig inden for brugen af harmonisk og rytmisk tekstur i suggestive dynamiske bevægelser. Hendes kompositioner undersøger lydens iboende spektrale egenskaber og deres evne til at transcendere tid og rum, krop og enhed. Hogstrands musik er blevet sammenlignet med blandt andre Pauline Oliveros deep listening, Charles Ives’ Central Park in the Dark (1906), Kali Malone og Sunn O))). I 2020 udgav Pauline Hogstrand sit debutalbum The Enterer i samarbejde med de københavnske pladeselskaber No Technique og Forlaget Kornmod, og i 2023 udkom hendes efterfølgende soloalbum Áhkká på Warm Winters Ltd. og har fået en kritikerrost modtagelse verden over.
Toechter
Toechter (DE/DK) er et Berlin-baseret band bestående af Lisa Marie Vogel, Katrine Grarup Elbo og Marie-Claire Schlameus. Gruppen skaber elektroniske beats og lydlige landskaber ved at manipulere de akustiske instrumenters lyd (violin, bratsch og cello) og skaber deres eget musikalske sprog ved at blande den manipulerede lyd med et akustisk klangideal. Med udgangspunkt i deres klassiske skoling komponerer de tre musikere i fællesskab, improviserer, arbejder med elektronik og effektpedaler og stræber således efter konstant at udvide den lydlige palet.
Gruppens debutalbum Zephyr udkom på det tyske pladeselskab Edition DUR i marts 2022, og pladen har netop vundet den anerkendte Deutscher Schallplattenpreis i kategorierne Experimental & Electronic, Opus Klassik & Preis der Popkultur.
På Zephyr bliver lytteren inviteret ind i en verden af glissandoer og pizzicatos, af beats skabt af slag, klap og strøg med hænder på instrumenterne. “Vi har arbejdet helt dogmatisk omkring tilblivelsen af pladen, så alle lyde kommer enten fra instrumenterne eller vores kroppe. Man hører kun lyde, der i deres udgangspunkt stammer fra os tre”.